En annen ting jeg gjør når jeg ikke stalker prinser her i Stockholm er å lese litt. Wow, shocker, right? I går kveld leste jeg ferdig George Elliot’s The Mill on the Floss (1860).

Den handler om søsknene Maggie og Tom Tulliver, som vokser opp på en mølle. Maggie er temmelig belest og drømmende og ganske annerledes enn jentene i nabolaget, og blir stadig kritisert på grunn av det. Det er tidvis vanvittig irriterende og kan sikkert vekke feministen i enhver. Jeg ble hvert fall sykt provosert av måten Maggie blir behandlet på. Men så skjer det jo ymse ting og tang og boken er egentlig ganske fin. Den tar bare litt tid å komme inn i. Hvert fall for meg.

Dette var min andre bok av George Elliot og også den forrige, Middlemarch, brukte jeg ca. 200 sider før jeg følte at jeg var skikkelig inne i historien og bare måtte lese videre. Men jeg synes hun er en fin forfatter, og jeg gleder meg til å lese mer av henne. Anbefales 😀

Legg igjen en kommentar

